Wednesday, October 31, 2012

Jurisprudentie zegt niks

Abraham Moszkowicz staat ter discussie. Er wordt zelfs beweerd dat het gewoon een slechte advocaat is.

Dat gaan we even na op rechtspraak.nl We typen bij tekst in: A. Moskowicz en vinden 282 uitspraken (LJN's Landelijk Jurisprudentie Nummer), waaronder zaken met Willem H. en Robert van P. De zaken gaan terug tot 1998 (rechtspraak.nl gaat niet verder terug).

Goed, nu gaan we in de uitspraken spitten en eenvoudig turfen hoe vaak betreffende advocaat gewonnen heeft. Ja, ik ben niet gek natuurlijk. Heowel, na twee uitspraken doorploegen was ik het wel. Het is onbegrijpelijk voor mij dan. Dus als u wilt weten hoe slecht/goed hij was zult u zelf aan de slag moeten.

Van elke advocaat is dus hedentendage het slagingspercentage te bepalen. Als ik intellect had, of geld om rechtenstudentjes aan het werk te zetten, dan zou ik er een site/app van maken. Waar ga ik mee in zee, qua advocaat? Doet u het maar, het mag van mij, vermeldt wel even dat het idee van mij is. Doe dan ook maar qua chirurg, qua politicus, qua aannemer etc etc

Rechtspraak.nl is een prachtige data base, dat wist ik al. Je kunt er bijvoorbeeld zoeken op marokkaan of anders marokko, dan wel petje, rabat, tanger, cassablanca of anders volkswagen golf. De uitspraken die je dan vindt zijn heel verhelderend. Teksten van afgeluisterde telefoon gesprekken vind je als je ook het zoekwoord gebeld gebruikt. Kleuter of baby is ook mogelijk, voor als u daar tegen kunt, want er wordt nogal ge-expliqueerd.

Met Moszkowicz kwam ik dus niet verder, dan maar iets simpels uitzoeken dat me al tijden dwars zit. Jurisprudentie. Maken advocaten daar gebruik van?



Bovenstaand diagram probeert hier een antwoord op te geven.
Onder staan de rechtsgebieden, de y-as geeft aan het percentage van het totaal aantal LJN's per rechtsgebied, waarvoor geldt dat in de uitspraak het woord jurisprudentie voorkomt. (verder ben ik niet gaan spitten hoor)

Van alle 231086 rechtsuitspraken sinds 1999 bevat 14,5 % het woord jurisprudentie (eerste punt).

Wat volgens mij aangeeft dat jurisprudentie (hoe er eerder in een soortgelijke zaak werd geoordeeld, recht werd gesproken) niet belangrijk is in de hedendaagse rechtspraak. Het wordt er weleens bij gehaald, maar niet vaak.

Uitgesplitst naar rechtsgebied valt te zien dat het niet altijd even beroerd is
vreemdelingen recht: 28,1%
ambtenarenrecht: 20,1%
sociale zekerheid: 20,3
belasting: 20,6

Het valt natuurlijk ook niet mee om te gaan spitten in al die uitspraken van vroeger, naar eentje die lijkt om degeen waar je als advocaat nu mee bezig bent. Andeszijfs kan het ook betekenen dat de Nederlandse wet gewoon keihard glashelder is, ik ben er nog niet uit. Luiheid van de advocaten of genialiteit van de wetmakers.

(Jurisprudentie en A. Moszkowicz  59 keer van totaal 282 uitspraken, zijnde 20,9%.  Bovengemiddelde advocaat dus.)