Tuesday, October 30, 2012

Ramsjen, recycleren of redistribueren?


Hoewel ik er allejezus veel werk van had gemaakt om Uitverkoort (Gigaboek, 2009) aan de man te brengen, tot het volplakken van lantaarn-, reclame en rookpalen met aanbevelende teksten ('Een heerlijk fout boek.')  aan toe, bleef ik met een partij van 500 stuks zitten.
En de Slegte wilde ze ook niet (ondanks goede reviews op Bol.com) en de lokale boekhandel evenmin ('omdat de tekst me niet aanstaat') zelfs niet voor 25 cent inkoop. Toen besloot ik mijn boeken maar aan het oud-papier te doneren. Omdat ik geen alles-stoker heb. Nee niet aan de Voedselbank, die krijgen al genoeg, de uitvreters die daar aankloppen.
Nee, voor de papierboeren die zouden er geen moeite mee hebben, pleurden zo die netjes ingepakte stapels boeken bij de rest. Ik moest alleen wel zeker weten dat ze niet inzamelden voor een kerk, of erger een moskee dan wel zielige illegalen. Het was voor een Showband; dat trok me over de streep.

Op de juiste avond sleepte ik mijn 500 boeken in 25 pakken van zolder (500 euro investering). Ander oud-papier had ik niet, dat ging altijd mee in de grijze bak. Toen pas besefte ik dat er een probleem was. Het kon niet ongezien. De pakken zouden naakt buiten staan, ik kon ze niet bedekken met folders of krantjes. Kortom iedereen zou te weten komen waar die infame Willem Jansen woont. En hoe die echt heet. Dat was niet de bedoeling. Dus terug gekeerd, alles maar weer de zolder op. Sorry Showband.
Hoe kwam ik er dan van af? Die zelfde avond vol onrust moest ik naar buiten, maar rustig lopen werd het niet. Ik werd nogal gehinderd op de stoep door fietsers, met foldertjes, die net zo traag voortgingen als ik liep.
Dus ik snel weer naar huis, voor ik een zenuwinzinking kreeg. En met een goed idee. Dat kon ik ook. Ik ben nu al 12 pakken kwijt. Eerst in flats, dat gaat lekker snel (gewoon de nee/nee stickers negeren) maar of ze het daar zullen lezen betwijfel ik. Het blijft gokken natuurlijk, geen idee waar het boek in goede aarde/armen zal vallen. 'Reacties zijn welkom', plus email adres in elk boekje gezet. Afwachten maar weer.

Dit alles in het kader van wat iemand die het goed met me voor heeft mij aanraadde; om eens iets met mijn schrijvende lotgenoten te delen, wat mijn schrijfcarriere betreft.
Nou ik kan u zeggen als u eigenbeheer doet, koop er dan geen partij van. Tenzij u zeker weet dat u ze (voor liefst meer geld) kwijt raakt, want het is per boek wel goedkoper.
U kunt er natuurlijk ook voor kiezen niet zelf uit te geven; geduldig te wachten tot een gerenommeerde uitgever u in het vizier heeft. Zorg dan wel dat u niets hoeft te betalen om uitgegeven te worden.

No comments: