Thursday, August 30, 2012

Het fruitvliegje


Speciale aanbieding bij de supermarkt, zakje eko uien voor de helft van de prijs, gekocht. Vooruit maar omdat ze zo goedkoop zijn. Netje op het aanrecht gelegd. In de zon. Uur later wolk tering vliegjes in me keuken. Die aanbieding was dus heel speciaal; je kreeg er gratis vliegjes bij. De hele lente nergens last van gehad, de zomer ook niet en dan hop in het najaar kassa. Kortom inspecteer altijd wat u in huis haalt, of het nou wezens met een mening zijn,  dingen met een snoer of  producten van het land die kunnen bederven.
Eerst maar wat drinken. Een pinot noirtje? Nee iets sterkers nu, een Bordeaux. Op een afstand de keuken bekijken. Hoe kwam ik van die beesten af? Allereerst pleurde ik die uien in mijn overvolle afvalbak en zette hem buiten. Maar met die actie was ik er niet.  Zonder die bak was er nog genoeg eten in mijn keukentje voor een atoombomwolk aan vliegjes. Dat was mijn straf voor jaren niet goed schoonmaken. Op alle kastdeurtjes, handgrepen, tegels zat een vettige coating. En spatten van allerlei sausen. En als ze daar geen eten vonden dan zat er wel genoeg op de keukenramen. Moest ik alles grondig gaan schoonmaken om van die vliegenplaag af te komen?  Eerst maar eens gaan bestrijden, zoveel waren het er nog niet. Vliegjes op het aanrecht spoot ik onder met Muscle Power. En zag ze met genoegen spartelend doodgaan. In een minuutje 10 down. En geen vliegje meer te zien. Missie geslaagd. Terug naar de bank voor een slokje wijn. Ik spuugde het meteen weer terug. Kristus! Zaten de resterende vliegjes allemaal  in me glas. Mijn dure wijn! Ok, ramen en  deuren sluiten en ruimte volspuiten met mosterdgas, DDT en Agent Orange. Zou de normale aanpak zijn; in een minuutje probleem opgelost. Maar dankzij de groenesokkenmilieustrijders moeten we nu pielen met omaweetraadmiddeltjes. Schoteltje azijn + scheutje Dreft, glaasje (goedkope) wijn afdekken met aluminiumfolie met een paar kleine gaatjes erin. Het werkt, een voor een verzuipen ze erin, maar rigoureus afrekenen met, wat een man graag doet, is het niet. Dat zo’n wolk ongedierte in een klap neerstort, dat werk. En er dan een rookwolk van maken; bij elkaar vegen, wat spiritus erbij en aansteken.

 

No comments: