Wednesday, October 14, 2009

Uitverkoort breekt door!

From: Willem Jansen
Sent: Wed 10/14/09 9:34 AM
To: vragen@vrttaal.net


Lieve Taalpurist,

Het enorm foute woord uitverkoort is in opkomst! Ik waarschuw u maar even; binnen niet al te lange tijd vrees ik kan het ook in uw Vlaanderen gehoord worden. Het lijkt niet meer te stuiten. En wat erg is, ik zou daar wel eens de aanstichter van kunnen zijn vanwege mijn recent uitgegeven boek met de titel UITVERKOORT.

Dat heb ik uitgedeeld namelijk aan vrienden en bekenden eerst. En nu komt het achter mekaar bij me terug, dat woord, als ik met ze praat, in achterlijke zinnen als:
Jij bent toch maar mooi uitverkoort, hoor.
Uitverkoort worden kun je afdwingen.
Ik ben heel erg uitverkoort dat ik dit mag doen.

Hoe kan ik het ongedaan maken? Moet ik ze gaan slaan als ze het weer gebruiken, mijn boek uit de handel nemen of is het zaad al geschied?
Help me en de Nederlandse taal ook, alsjeblieft! Ik wil niet de geschiedenis in gaan als de kiem van dat woord!

Willem Jansen
Tekster

PS
Als het zou bestaan is het dan wel met een t?

No comments: