Monday, October 19, 2009

Beste WA

Zit Uwe hoogheid ook achter Het Oranje Medaillehuis toevallig? Als self-made jood zijnde bestelde ik er 1 munt ter gelegenheid van uw aanstaande kroning. Laten we ervan uit gaan dat die doorgaat, en wat mij betreft mag ie ook niet door gaan, des te beter, dan is die munt waarschijnlijk meer waard. Ik ben dus geen monarchist, ik investeer in zoveel dingen, ook koninklijkhuis memorabilia.

Het zou best kunnen dat Uw kroning niet door gaat, want velen vragen zich af: heeft u er nog zin in eigenlijk? Kan Nederland u eigenlijk wel wat schelen, u zit zo vaak in het buitenland, dan wel ergens in de lucht?
Hoedanook ik hoop niet dat u achter dat Medaillehuis zit. Want het is bij de joden af wat ze me geflikt hebben. Maar ergens vermoed ik dat U er wel mee te maken heeft. Dat het een promotie campagne van U of anders Uw moeder betreft. Wie anders zou in een begeleidend schrijven durven te reppen van: ’Het ontwerp toont WA als visionaire koning.’ Het zou kunnen dat we die toestand gaan bereiken, maar het is toch wel wat voorbarig om er nu al over te spreken.

Handelsgeest heeft u dan wel (moeten we U in de toekomst koopman/koning noemen?) want met de tekst: ‘Een karakter volle en eigen tijdse bronzen kroningsmunt met een diameter van maar liefst 52 mm en een gewicht van 45 gram, een bij voorbaat uniek collectorsitem!’ trok u mij over de streep. Ik ben niet altijd geniaal, ik geef het toe.

Met als gevolg dat ik nu elke maand een andere kroningsmunt mag ontvangen. Ik had ze moeten terugzenden, maar ik heb nog wel meer aan me hoofd, als oplettend schrijver zijnde. Een stroom steeds hoger wordende rekeningen is het gevolg: de teller staat nu op vier munten voor 348,87 euro! Bijna 350 euro voor vier plastic schijfjes met een flinterdun bronslaagje en ook nog uw tronie erop! Ziet er niet uit! Zijn ze soms in de binnenlanden van Afrika of Argentie in elkaar gepruts zijn door negers dan wel indianen? Voor een habbekrats zeker, of gratis voor niks met geld van het Mikrokrediet?!
De eerste munt heb ik keurig betaald, maar voor wat daarna kwam of gaat komen, betaal ik niet! Ik heb er niet om gevraagd, en om eerlijk te zijn om U ook niet!

Mocht ik abuis zijn in deze aanvaard dan mijn excuses.


Een doorgaans nederige,

Willem Jansen

No comments: