Wednesday, January 14, 2009

Aan Propria Cures

Geachte redactie,

Voor het eerst was ik uren bezig met uw blad!
Nee, ik knipte er niet een brief uit voor de minister-president, u weet wel van de partij voor de kristenhonden. Dat zou trouwens niet meevallen, om een beetje dreigbrief uit uw krantje te peuteren, want zoveel alfabetten staan er doorgaans niet in de koppen van een nummer van uw periodiek.

Het gaat om jaargang 85, 1974-1975. Ik trof de 33 nummers op een rommelmarkt aan, op de kraam van een man tegen de 60 jaar oud. Tussen bergen Sekstanten, Spiegels en Waarheden. “20 euro voor de hele jaargang, ik sta er ook in.”
Waar stond hij in?
´In de Propria Cures jaargang 85, daar kijkt u toch naar? In alle nummers!” Ik geloofde er niks van, maar zei toch maar dat ik dat knap vond. En voorzag meteen dat door dit wapenfeit afdingen niet mogelijk was. Dus ik wou doorlopen, mij voornemend de PC’s die ik ontvang zeker niet te gaan bewaren voor later, maar gewoonte getrouw woedend te blijven weggooien, maar hij probeerde mij te lijmen.
“Het is de beroemdste jaargang, vol scheldpartijen, polemieken en gore versjes. Heeft geleid tot vele roemruchte rechtszaken.”
Omdat ik alleen bekend ben met de hedendaagse uitgaven van PC sinds 2005, leek mij dit vrij stug.
“En u staat erin.”
“Ja naast Reve, Komrij, Carmiggelt, Heeresma, Biesheuvel, Spaan, Schippers.”
“Hoe heet u dan?”
“Mark, P.L.L. vd Mark.”

Die naam zei me niets, maar ik ken zoveel Nederlandse schrijvers niet. “OK, ik wil het wel hebben voor 20 euro als u alle nummers signeert.”

Veronderstellend een enorme schat onder mijn arm te hebben, ging ik direct door naar een antiquariaathouder.
“Dat is een heel bijzondere jaargang, is veel vraag naar, mits ongeschonden kan de prijs oplopen tot 1000 euro. Maar in uw geval is het niets meer waard, oud papier is het geworden, door die krabbels. Mark zegt u, nooit van gehoord, nee dat is niet een mij bekende Nederlands schrijver. Ik zit al eeuwen in het vak, nooit tegen gekomen die naam. En een gave complete PC jaargang 85 ook niet! Nu is ie verkloot!

Ik ben toen maar, ondanks de gore lucht die eruit opsteeg, de piskleurigheid van het papier en vooral de verwachting dat het allemaal wel niet te pruimen zou zijn door gedateerdheid, gedreven door nieuwsgierigheid (is PC ooit wat geweest) de nummers gaan lezen. En ik bleef lezen, dat had ik nog niet eerder meegemaakt met uw blad. Nummer na nummer. Kijk zo kan het ook! Waarom toen wel? Luie zwartjes, vieze flikkers, een schele prinses, een censurerende NRC, wrakke bestelbussen en een prutsende hoofdstadburgemeester werden door het slijk gehaald. En met resultaat! Smaadprocessen, kortgedingen, en opzeggingen bij de vleet!
Vierendertig jaar later is alleen het papier beter, hoewel, de toegenomen gladheid maakt het reinigen van de reet haast ondoenlijk.

Minder tekst door kleiner formaat, grotere letters en tweewekelijkse verschijning ipv wekelijkse. Nauwelijks advertenties dan wel annonces, abonnee aantal gezakt van bijna 15000 naar 3400. Veel minder animo om redacteur te worden kijkend naar de correspondentie en het aantal deelnemers aan de wedstrijden. In ’74-‘75 kwam de redactie tijd te kort om de bijdragen te lezen en af te zeiken. De meeste inzenders waren zoals altijd zielig, zonder zelfkennis/kritiek of gewoon gestoord. Maar dat weerhield ze niet te blijven inzenden, zo groot was de aantrekkingskracht van een redacteurzetel toen.

Koploper was P.L.L. vd Mark met 49 afwijzingen, hij werd inderdaad in bijna alle nummers van jaargang 85 negatief gecorrespondeerd. De PC Onthooftprijs 1975 had 60 inzendingen. Meermaals uitstellen van een deadline was toen niet nodig.

Maar veel erger dan dit alles; PC komt niet meer in opspraak, dat is het begin van al uw misère natuurlijk.

Heeft het te maken met uw anschluss in 2005 bij Nieuw Amsterdam? Aan uw financiële lijdensweg is daarmee een einde gekomen, maar is daarmee de lijdensweg voor de lezer pas goed begonnen?

Of bent u stiekem weldegelijk opruiend (wat mij ontgaat), maar geen hond leest PC nog. Daar lijkt het wel op. Dat bijna niemand u nog leest.

Uit de gegevens van Bureau van Vliet die de advertentie verkoop van o.a. alle studentenbladen regelt, kan niet anders afgeleid worden dat PC (2x kleinste studentenblad van Nederland) hoofdzakelijk (3300 st) gratis verspreid wordt onder personeel van de UvA en (oud-) studenten.

Ik heb geen zin meer om me onder het gewetenloze niet-getinte tuig dat zich student noemt te begeven om gade te slaan hoe dat verspreiden in zijn werk gaat, dus ik stel me maar voor dat hieronder verstaan moet worden; dumpen in daarvoor bestemde uitgifte bakken bij kantines, faculteiten en studenten- barakken en hangplekken. Waar ze allemaal na 1-2 weken weer uitgehaald worden door een oud-papier boer (over inefficiëntie gesproken), want PC ziet er niet uit: geen (vlees)kleurtjes! Overigens kapt die er binnenkort mee, omdat het een tyfus werk is voor die nog geen 75 kilo papier.
In beslag name, op last van die kristenwaakhond Balin, daar moet het naar toe en openbare verbranding! Een inhoud waar JPB van over de rooie gaat, galaanval erbij. Hersenbloeding is beter.

Mocht ik er naast zitten (dat er wel een of twee weggenomen worden, en dat het 76 is); het heeft geen enkel belang, want ik heb het niet over de constructie van de metrotunnel onder het grachtenstelsel van A’dam bijvoorbeeld. Was ik daar maar mee belast, nou dan ging dat dus prachtig gruwelijk en terecht mis. Waarom val ik u slechts eigenlijk lastig?

Volgens datzelfde Bureau van Vliet zijn er 100 betalende (echte) abonnees. Ik ben zo’n sukkel dus. Het lijkt mij, omdat ze er zelf voor moeten dokken, dat die nog wel de moeite nemen om er tenminste doorheen te bladeren. Maar dan nog!
Al zou u tekeer gaan tegen alle getinten en gezindten, tegen mossels en andere zwakzinnigen; geen (kristen)hond die het zou merken!

Bureau van Vliet beweert nochtans dat vooral de media wereld de ontwikkeling van PC nauwlettend in de gaten houdt. PC zit in een knipselkrant denk ik dan, maar welke kon ik niet achterhalen.

Het ligt niet aan de tijden, bij mijn weten is Nederland niet eindelijk veranderd in Utopia. Integendeel. Utopia is willens en wetens verlaten in de jaren 60-70 en sinds ´74-´75 zijn we niet op onze schreden gekeerd:

We tolereren weer een dementerende koningin, we worden weer zoetgehouden met een schijnprobleem (oliecrisis, broeikasteffect), de hersenlozen lopen weer blind achter een fascisme aan (islamisme ipv lenin/marxisme), de hordes stelende getinten zijn alleen maar groter geworden en hebben versterking gekregen van Oostblok bendes. Anti-autoritair opvoeden leidt nog steeds tot ontspoorde jeugd.. De enige positieve ontwikkeling is dat de intolerantie is toegenomen. En dat het besef door dringt dat zinloos geweld ook tegen getinten mag worden gebruikt.

Of ligt het wel aan de tijden? De dood van van Gogh zal uw burelen niet onberoerd hebben gelaten. De Metro hield tijden zijn columnplek leeg. Ik heb ze allemaal; die witte plekken. Elke dag met de trein ga ik dus.
Overigens waarom maakt u zich zo druk over die paar zwartlezers? Dat gaat maar om een paar duizend euro maximaal.

Nu ik toch op dit spoor zit: als ik u afsluitend een advies mag geven, hoe u PC in een klap weer berucht kunt maken:
In plaats van PC te laten verrotten in die uitgifte bakken die nooit opengaan, omdat die domme studenten te lui zijn om te lezen; deel PC gratis uit aan forensen. Op station Sloterdijk dus. Treinreizigers lezen wel, en zijn onderhand die shit in de Pers, de Metro, etc. etc., kotszat. Al die gesubsidieerde tering hoofddoekjes die ze daarin moeten aanschouwen. En het geblaat dat het zo goed gaat in dit land.

PC moet dan wel aansluiten bij de werkelijkheid, eindelijk bol staan met wat iedereen al weet, de mensen met de neus in de shit drukken. Lees maar, het is waar!
Enige artikel suggesties stel ik u gratis ter beschikking:

- 4 miljoen ongeregistreerden in Randstad; Nederland heeft 20 miljoen inwoners
- Hersenen wietrokers en mocro’s gatenkaas
- Voorvaderen Balkenende wreedste slavenhandelaren
- Silicosis doodsoorzaak 2 in grote steden, na Antillianen
- Op drie: moslimtrut in doorkijk boerka
- Top tien veelplegers (met actie foto’s)
- Schelden helpt; Top 10 effectieve scheldwoorden tegen mocro’s en kristenhonden
- Cohen sloeg eega in rolstoel
- Topergernis hondeschijt verdrongen door zweetlucht moslima’s
- Foto’s van Hirsch Balin’s bezoek aan zijn bruine neefjes in Thailand


Desgewenst wil ik u wel helpen. Nee, niet met uitdelen, dat durf ik niet.

Uw mekkerende,

Willem Jansen

No comments: