Monday, January 16, 2012

Rutte zegt wat hij denkt

Ik sta op het punt om het op te geven; ik zal het eerlijk zeggen, maar hou het wel binnenskamers. Nu ik alle cijfers te weten ben gekomen, kan ik niet anders zeggen dat Nederland er veel slechter aan toe is, dan ik dacht. Ik ben het zo beu om toch positieve interviews te geven, geloven mensen me nog wel eigenlijk? Maar ik maak het vol, nee geen tweede termijn. De problemen zijn op zich op te lossen, maar het verzet er tegen, om het aan te pakken, is enorm. Onvoorstelbaar we staan er bij, en doen niks. Verder zinken, dat kan ik nog voorkomen misschien.

Die godsdienst, u weet wel, bijvoorbeeld doet veel kwaad. Vanwege de dubbele agenda, iedereen weet dat, maar draait er om heen. Ja, ik ben bezorgd en ben blij dat er een partij als de PVV is. Aan allerlei kleine veranderingen merk je een toenemende invloed in de Nederlandse maatschappij. Albert Heijn die halal erwtensoep verkoopt bijvoorbeeld, waar hebben we het over dan?

Tja de koningin, dat heeft Wilders meesterlijk gedaan, uit haar tent gelokt. Ik heb haar geadviseerd om vrijuit te spreken, en ze deed het ook nog. Zodat, wat ik al vreesde, duidelijk werd dat ze totaal niet op de hoogte is. Het zal me niets verbazen als ze binnenkort uit eigen wil doekjes rond haar kapsel gaat dragen. We kunnen wel denken ze doet er niet toe, nou weldegelijk, ze heeft hele belangrijke connecties. U moest eens weten hoe ze spartelde en regelde toen Wilders opeens meedeed aan de kabinetsformatie-onderhandelingen. Juliana was verstandiger, ik zeg het maar, die had gezond verstand, en een sluwe Bernard aan haar zijde. Het gaat om Beatrixs houding en die is niet goed, en dan haar laatste kersttoespraak, nou allemaal eigenlijk. Is dat bindend, leidt dat tot solidariteit en samenhang? Veel mensen zijn haar beu, zo’n Karst Tates komt niet zomaar uit de lucht vallen, volgens mij heeft ze tot nu toe enorm geluk gehad.

Onbegrijpelijk alleen dat Wilders nu zetels verliest; kom niet aan de koningin dus, daar komt het op neer. Ze zit wat mij betreft in de weg. Als de monarchie blijft, vrees ik dat Nederland verloren is. Geannexeerd wordt bedoel ik, u begrijpt me wel.

En het onderwijs dat onze toekomst zou moeten zijn; er komt niets goeds uit voort. Ik heb geen kinderen, maar ik zou ze verbieden zich student te noemen als ze op een hogeschool zaten. Het zijn gewoon scholieren en nog hele luie ook. Met zo min mogelijk inspanning zorgen dat je straks veel geld verdient. Gewichtig rondlopen met actetasjes, en wat ‘studeren’ ze dan? Iets van vrijetijdsmanagement.

Tekenend weer dat zo iets bestaat, bijna net zo erg als die studie veranderkunde. Van die kale, die de wereldbekende Cruijff dwars zit. Hoe durft hij! En dat niet alleen hoe is het mogelijk! Het is onvoorstelbaar dat nitwits, ik zou bijna zeggen oplichters als ten Have het voor het zeggen kunnen krijgen in bedrijven.

Het is niet verwonderlijk dan, dat we niet aan de top meedraaien, dat denken we wel, en dat blijft ook tussen ons, ik zal u zeggen dat landen als Polen en Tsjechie ons ingehaald hebben qua verhoudng bruto-nationaal-product/aantal inwoners. Er vindt een uittocht plaats, een brain drain. Het CPB geeft die cijfers niet vrij, maar het IQ is schrikbarend gedaald, en ik hoef u niet uit te leggen wat de andere oorzaak is. Hoe moet ik dat oplossen, dat is ondoenlijk. Als ik klaar ben, vertrek ik ook, overigens, denk ik.

En dan die Oranje manie, ik schaam me daar zo voor. En die leipe prins die zich zo belachelijk maakt. Zijn we enthousiast, is het voor voetbal. En wat voor voetbal. Die finale was de hardste ooit. En de KNVB doet helemaal niks. We staan toe dat bottenbrekers in het Nationale elftal spelen, en gasten met twee paspoorten ook nog. Het gaat om het goede voorbeeld, en dat is overal trouwens, ver te zoeken.

Kappen met Europa en de euro, al die paniek verhalen dat ons dat veel geld gaat kosten, slaan nergens op. Dat kost het al en het eind is nog niet in zicht. De export richten op China en India. Vergeet Frankrijk en Duitsland, die zitten in een recessie. Laten we het voortouw nemen, eindelijk eens keer voorop lopen.

Weet u, steeds minder lijkt alles wat ik officieel moet zeggen me de juiste manier om dit land te redden. Het valt zo tegen, steeds verder dwaal ik af van mijn eigen ideeen en opvattingen. Ja, het is zwaar in mijn eentje, zoiets als Bleker meemaakt nu, dat lijkt me wel wat eigenlijk. Maar het kan niet, ik blijf vechten voor dit land. Met al mijn aandacht en inspanningen. Waar heb jij, sorry u gestudeerd, toch niet op Windesheim, ik bedoel waar zat je op school? Nou ja, u snapt me wel. Afijn, goed.

Maar toch, laat ik het maar vragen, wat zou jij doen, als je in mijn schoenen stond? De waarheid spreken zeg je, zoals ik net deed, er niet meer om heen draaien? Het land heeft niets meer te verliezen. Kappen met zeggen dat het land fantastisch is, dus? Maar, inderdaad, want dat is niet zo.
Zeg, kan jij niet mijn adviseuse worden?

No comments: